Kullabygdens Silex 2007 och lästips om skånska viner

Sydsvenskan har i dagarna uppmärksammat de skånska vinerna i ett större reportage (s. 6-17 i länken). Kärnan i reportaget är en provning av ett 30-tal skånska viner som den brittiske vinskribenten Oz Clarke bjudits in till av Sydsvenskans vinskribent Anders Fagerström, och som utmynnade i en artikel med allehanda positiva fraser och tio rekommenderade viner. Artiklarna är intressant läsning och rekommenderas varmt, men får det också att klia rejält i fingrarna att skriva vissa kommentarer kring temat svenska viner (där de skånska numera dominerar rätt stort). Återkommer med dessa inom en snar framtid. Tills dess får ni nöja er med en provningsnotering av ett skånskt vin som jag provade i oktober 2010. Jag hade diskret smugit in det i en blindprovningsflight med fyra vita viner, där de övriga tre var blandade franska.

Kullabygdens Vingård Silex 2007
Druvsort: Solaris. Till hälften jäst på ekfat (från Kaukasus) och till hälften på ståltank. Producent: Vingården i Klagshamn. Köpt på Systembolaget i april 2009 för 239 kr.
Blekt ljusgul färg. I doften citrus, fläder, lätt parfymerad, lätt gräsig ton. I smaken medelfyllig, lätt sötaktigt intryck, relativt hög syra, antydan till syntetisk fruktton, äpple och persika. Med högre temperatur ger den ett lägre syraintryck och utvecklar aningen tvålton. 84-86 p?

Intryck av vinet, särskilt i doften, var klart Sauvignon Blanc-likt. Flera som provade det blint gissade på just denna druvsort. Jag hade bett dem gissa druvsort och region inom Frankrike, för bara blandade franska viner förväntades. Ingen sa ”det här kan inte vara franskt” eller ”det här är direkt dåligt” eller liknande. Ett av de andra vinerna i flighten, R de Rieussec 2006 (en torr vit Bordeaux) presterade klart under förväntan, och visade upp tecken på oxidation, så de flesta pekade ut det vinet som det sämsta av de fyra. (Jag gav det vinet ”82-84 p?” och var nog mindre skeptisk än många andra. Utesluter inte en dålig flaska i det fallet.)

Flera av deltagarna blev mycket förvånade när jag avslöjade vad det var. Flera hade provat några svenska viner förut, och just Silex (endera 2006 eller 2007 – lite osäker på vilken) hade dykt upp härom året på en av provningarna i delvis denna konstellation (vår 3-betygscirkel i Bryssel). En av deltagarna sa att detta var första gången han provade ett svenskt vin som han tyckte var bra. För egen del var det tredje gången jag provade Kullabygdens Silex (årgångarna 2006 och 2007) och jag har för mig att jag tyckt ungefär lika om den respektive gång. Detta var dock första gången jag bedömde en Silex på Parker-skalan. Jag är därför osäker på om 2,5 års lagring hade förbättrat vinet, men det hade i alla fall inte försämrat det. (Jag är dock helt säker på att jag inte vid något av tillfällena reagerat lika negativt på vinet som en av bloggarkollegorna i AuZone gjorde på 2006:an.) Skulle därför våga gissa att åtminstone 4-5 års lagring inte bör vara något direkt problem för detta vin. Har dock för mig att fatintrycket var tydligare i 2006:an, i alla fall när den var ung. Om det är stilskillnad mellan årgångarna eller en lagringseffekt vet jag inte.

Dock: även om det var ett helt OK vin, tyckte ingen runt bordet att priset 239 kr var tillnärmelsevis rimligt för den faktiska kvaliteten i flaskan. Just detta förhållande är just det jag tänkte återkomma till vid ett annat tillfälle.

Namnet Silex är för övrigt latin för flinta, vilket tydligen finns i vingården. Flera olika viner från Sauvignon Blanc-land i övre Loire bär också detta namn.

Man kan också notera att årgången inte finns utsatt på etiketten. Detta beror på att vinet enligt EU-regler måste säljas som bordsvin, motsvarande franska vin de table, och då fick varken årgång eller druvsort anges. (EU-reglerna har relativt nyligen ändrats, och jag vet att vissa liberaliseringar skett på den lägre nivån, utan att ha satt mig in i alla detaljer.) Detta beror på att Sverige inte har implementerat någon nationell vinklassificering, varken i form av bordsviner med geografisk angivelse (motsv. vin de pays) eller kvalitetsviner (motsv. AOC).

Som en bonus för eventuella skånska lokalpatrioter som läser detta inlägg och blir stolta över det som kommer från de skånska vingårdarna, tänkte jag avsluta med något som säkert får nostalgitårarna att strömma till i dessa personers ögon…

Det här inlägget postades i Skåne, Solaris, Sverige. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kullabygdens Silex 2007 och lästips om skånska viner

  1. auzine skriver:

    På en AuZoneprovning för ett antal år sedan så visade R de R upp en häpnadsväckande pris på prisvärdhet, så man måste nog ställa förväntningarna mycket lågt på det vinet…

    ASi

  2. vintomas skriver:

    Jag var besviken på R de Rieussec denna gång, eftersom S de Suduiraut var betydligt bättre och friskare än så senast jag provade den. Och de söta från dessa två brukar ju vara rätt lika kvalitetsmässigt, om än inte helt stilmässigt.

Kommentera

