Systembolaget tar ännu ett steg in i 2000-talet

Château Pétrus 2008, ett av de senarelagda vinerna. Gosplan har kommit fram till att 24 flaskor skall släppas till massorna, och de kommer att kosta 22 500 kr stycket.

Att kunna fälla nedlåtande och spydiga kommentarer om vindistributionen och vinvärlden i Sverige, och utdela elaka nålstick mot Systembolaget är privilegier som följer med att vara utlandssvensk i ett land med marknadsekonomi för vin, en omfattande vinkultur och rimlig närhet till druvodlingar. 🙂 För min del är det nu mindre än fyra månader kvar av detta privilegium, innan jag deporteras åter till permafrostens rand och en av alkoholens kvarvarande sovjetrepubliker, vinförsäljningens Gulagarkipelag o.s.v., så jag passar på medan jag fortfarande kan.

Idag noterade jag att detta statliga monopol ska ta ytterligare ett steg in i IT-åldern. De har nämligen senarelagt lanseringen av de bättre Bordeaux 2008:orna, planerad till 17 oktober, för att istället utnyttja ett nytt onlinesystem för detta ändamål, som de hoppas ha på plats i november. Det är ett steg som inte kommer att påverka särskilt många kunder, eller särskilt stor försäljningsvolym, men en klart viktig förändring för de mest inbitna och smågalna vinnördarna, d.v.s. den vinkonsument-kategori där de flesta förnumstiga och besserwisseraktiga vinbloggare ingår.

Om detta sköts rätt, kan det bli ett klart steg framåt för deras förtroende på ”fine wine”-området. Jag skulle nämligen vilja påstå att SB under de senaste åren aldrig har lyckats
hantera Bordeaux-primeur-släppen och andra högefterfrågade släpp, framför allt Domaine de la Romanée Conti (DRC), på ett vettigt sätt, trots försök med flera olika system för lansering i vinkällarbutikerna eller beställning i butik på lanseringsdagen. Det senaste systemet har tydligen varit meningslöst att försöka utnytta i många butiker när vi pratar om de mest eftertraktade släppen, ens för de som kan ta sig till en Systembolagsbutik kl. 10.00 lanseringsdagen (långt från en självklarhet för många med normala arbetstider). Många har vittnat om fall där personalen inte kunnat hantera systemet, gjort fel, varit långsamma, eller varit ovilliga att göra det direkt 10.00 – och då har det varit kört, åtminstone i fallet DRC.

Ett onlinesystem – såvida det inte havererar eller är inkompatibelt med många webbläsare – borde ha förutsättningar att vara mer rättvist. Ska bli spännande att se vilken allokeringsmekanism som de kommer att utnyttja vid överteckning; inga detaljer om detta anges. Blir det ”målfoto” med noggrann tidsupplösning eller lottning bland de som bokat de första minuterna? Och ska allokeringen – särskilt om den sker med lottning – ske helt oberoende per artikelnummer eller inte?

Även om nyhetsblänkaren enbart pratar om Bordeaux 2008, förutsätter jag att kommande DRC-släpp också går via detta system, för de har nog varit än mer kaotiska och förtroendeskadliga än Bordeaux-primeur-försäljningen.

Får de systemet att fungera borde Systembolaget i mitt tycke släppa allt som kan befaras sälja slut första dagen på detta sätt. Detta skulle innebär att betydligt mindre av de ”absoluta godbitarna” skulle gå via de tre vinkällarbutikerna. Det ska bli spännande att följa hur detta utvecklar sig.

Advertisements
Det här inlägget postades i Bordeaux, Sverige. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s