Krug Vintage med Bergs Lars

Bergs Lars häller Krug. Slipsen kommer dock från Taittinger.

I slutet av maj deltog jag i en provning av Krug anordnad av Bergs Lars Hansson, skribent från Järvsö med stort intresse för gamla viner, och som ibland ordnar provningar på just detta tema. Själva provningen hölls i Stockholm, på Kungsholmen med trevlig utsikt mot Norr Mälarstrand. Jag blir nästan förvånad när jag tänker tillbaka på provningen så här mitt i höstens evighetsregn, för jag minns att det var uppehållsväder och till och med blå himmel den dagen! Så det har kanske inte regnat varje dag det här året trots allt?

Bergs Lars stötte jag första gången ihop med för nästan fem år sedan när han ordnade två provningar med gammal Madeira i Stockholm och återknöt bekantskapen med honom under DRC 2009-provningen i våras. Faktum är att jag aldrig sett honom utan att det samtidigt serverats exceptionella viner, så det är helt klart en karl att hålla utkik efter!

Eftersom jag fick för mig att jag först skulle skriva ner intrycken från Krugprovningen med Decanter i november (där jag också skrev allmänt om Krug – det upprepar jag inte här) blev det inte av att skriva ner dessa anteckningar direkt efter provningen, och det som nu slutligen gett mig en välbehövlig spark i ändalykten är att jag nyss varit på en ytterligare Krug-provning arrangerad av en entusiast på forumet finewines.se. Nej, jag dricker inte Krug jämnt, det blir oftast bara en större Krugprovning så där en gång i halvåret, och däremellan högst några ströflaskor. 🙂

Provningen fokuserade på Krugs årgångsviner (Vintage), med några årgånglösa Krug (Grande Cuvée) som referens.

Krug Grande Cuvée
Den äldsta etikettsutformningen för Grande Cuvée (”gul”), från perioden 1978-1983.
Druvsorter: ca 50% Pinot Noir, 35% Chardonnay och 15% Pinot Meunier

Utseende: Bärnsten, aningen fällning, viss mousse med bra persistens.
Doft: Madeiriserad, torkad frukt, fudge, lite gul frukt och citrus (apelsin), nötighet (valnöt), romrussin, lite mer rökig med tid i glaset.
Smak: Gul frukt, apelsin, lite torkad frukt, diskreta madeiriserade toner, mer sötmaintryck än den andra Grande Cuvée, mycket lätt beska, hög syra, frisk och mineralisk avslutning.
Sammanfattning: Komplexa aromer, men lite övermogen. Bör inte sparas mer – drick upp. 90 p.

De två Grande Cuvée, den äldre till vänster och den yngre från magnum till höger.

Krug Grande Cuvée
Magnum av aktuell etikettsutformning (”beige”) men utan ID-kod, från ca 2004-2011, denna flaska troligen från tidigt i perioden.
Druvsorter: ca 50% Pinot Noir, 35% Chardonnay och 15% Pinot Meunier

Utseende: Klargul, bra mousse
Doft: Tydligt rökig, vanilj, fudge, gula äpplen, persika, intryck av grädde, diskret fatton. Lite utvecklad, elegant.
Smak: Citrus, bra fruktkoncentration, mycket frisk syra, mycket bra längd med grapefrukt och mineral.
Sammanfattning: Viss utveckling, fortfarande ung, 92+ p.

Krug 1985
Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.

Utseende: Gyllengul.
Doft: Mogen gul frukt, tydlig apelsinton, citrusskal, lätt blommighet, mycket lätt rökton, aningen torkad frukt och nötighet.
Smak: Frisk och fruktig attack, apelsin, grapefrukt och annan citrusfrukt, intryck av fruktsötma, bra syra (men ej så hög som de övriga). Fruktig och citrusfrisk eftersmak.
Sammanfattning: Fin mognad men ej direkt gammal, även om den nog nått toppen. Inte lika gräddig och rökig som Grande Cuvée. 92 p.

Krug 1988
Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.

Utseende: Ljus gyllengul färg.
Doft: Mogen citrus, lätt nötighet (valnöt), diskret fudgeton, viss blommighet, lätt honungston, lätt rökton. Mycket diskret örtighet och aningen vanilj växer till efter hand. Mycket elegant.
Smak: Stor koncentration, citrusfrukt (grapefrukt), ungt intryck, mycket mineralisk, hög syra, diskret kryddig, rejäl längd på eftersmaken med grapefruktintryck och friskhet.
Sammanfattning: Fortfarande ung i smaken, 95+ p.

Krug 1989
Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.

Utseende: Gyllengul
Doft: Kraftig doft av mogen gul frukt, apelsin, lite fudge, lite torkad frukt och russin, rökton och lite fruktsöt, ganska tydlig nötighet, aningen fatton.
Smak: Rejäl koncentration, fruktighet, apelsin, persika, röda äpplen, bra syra (ungefär som 85:an), lite mineralton, matig stil. Frisk avslutning och fruktig eftersmak med lätt beska.
Sammanfattning: Fullt mogen, men ej direkt gammal. Faktiskt lite lik en bra Bollinger. 93 p.

Krug 1990
40% Pinot Noir, 37% Chardonnay, 23% Pinot Meunier.

Utseende: Gyllengul, men lite ljusare än 1985 och 1989.
Doft: Mogen gul frukt, bokna äpplen, apelsin, lite honung, en del rökton, lätt nötighet, viss brödighet, diskret fatton.
Smak: Kraftig smak, rejäl koncentration, rätt hög syra (utan tvekan högre än 1989 och 1985), relativt mineralisk, citrus, rött äpple, aningen persika. Relativt fruktig eftersmak med mineral och grapefrukt.
Sammanfattning: Relativt mogen, tål klart mer lagring. Vinet växte i glaset. 94+ p.

Här kan det vara värt att notera att det tydligen finns de som är lite besvikna på Krug 1990 och tycker att den inte har utvecklats så väl. Av detta exemplaret att döma – det är enda gången jag provat Krug 1990 – så håller jag inte med. Krug 1988 är dock ännu bättre, men det tror jag de flesta tycker. Man bör då vara medveten om att trion 1988-1989-1990 redan från början har betraktats som absoluta toppårgångar i Champagne, med högt ställda förväntningar. Några andra på provningen gillade dock inte 1990:an riktigt lika bra som jag, vill jag minnas.

Krug 1995
48% Pinot Noir, 35% Chardonnay, 17% Pinot Meunier.

Utseende: Klargul, aningen gyllengul.
Doft: Tydligt rökig, diskret fruktighet med mogen gul frukt, citrus och lite bokna äpplen, aningen honung.
Smak: Relativt fruktig, apelsin, grapefrukt, persika, hög syra, lite kryddig, bra koncentration, en del mineral. Fruktig och frisk eftersmak med bra längd.
Sammanfattning: Relativt mogen, men tål klart mer lagring. Klart mer rökdominerad än de från 1985-1990. 94 p.

Faktiskt ett eBay-köp som jag bidrog med. Jag nämner detta då det finns många som är mycket skeptiska till eBay-köpta flaskor, och ser detta som avsevärt mer riskabelt än köp på andra auktioner, så till den milda grad att de förutsätter att i princip alla champagneflaskor köpta på nätauktion är dåliga (i den mån de inte dessutom är förfalskningar). Min erfarenhet är inte alls så negativ, om man bara ser till att granska foton och kolla säljarens säljhistorik och feedback. Alla auktionsköp av viner innebär dock vissa risker, bl.a. har man ju ingen returrätt för defekter. Jag har heller inte riktigt samma värdering av risken vid köp i olika länder, och i dessa tider av europeisk finanskris kan jag nämna att just denna flaska var köpt från Tyskland och var således in Ordnung. 🙂

Krug 1996
42% Pinot Noir, 32% Chardonnay, 26% Pinot Meunier (enl RJ).

Utseende: Ljus gyllene färg.
Doft: Mogen gul frukt med röda äpplen och aningen röda bär, aningen apelsin, diskret fudgeton, viss rökighet, nötighet med hasselnötter och aningen choklad, mineral, diskret blommighet, stor doft.
Smak: Enorm koncentration, fruktig attack, blandade citrusfrukter, hög syra, kryddighet, rejäl mineralton i mitten, mycket lång grapefrukttonad eftersmak med bra fruktkoncentration.
Sammanfattning: Förvisso tillgänglig men fortfarande ung, 95+ p.

Framstod denna gång som yngre, och lite mindre utvecklad än vad 1996:an gjorde vid Decanter-provningen ett halvår tidigare. Jag har fått intrycket att det är så här – d.v.s. fortfarande rätt ung – som den normalt fortfarande är.

Krug 1998
45% Chardonnay, 36% Pinot Noir, 19% Pinot Meunier. Mer Chardonnay än Pinot Noir är ovanligt för Krug.

Utseende: Ljus gyllengul färg.
Doft: Relativt tydligt rökig i doften (men inte lika mycket som 1995), mogen gul frukt, diskret fudgeton, brioche, något blommig.
Smak: Bra koncentration, gul frukt – citrus och lite äpple – hög syra, rök, mineral, kryddighet, bra längd med citrus i eftersmaken.
Sammanfattning: Ung, men någorlunda tillgänglig, 93+ p.

En genomgående observation var att flera av de äldre årgångsvinerna utvecklade mer nötighet i doften när de stått en tid i glaset.

Jag tycker att Bergs Lars min när han håller i flaskan från favoritårgången, 1988, får stå för det sammanfattande omdömet om provningen. 🙂

Eftersom vinerna denna gång sträckte sig längre tillbaka än vid Decanter-provningen i november 2011, var det ännu tydligare hur extremt långlivade de är! 1988 har verkligen inte nått toppen än, och jag bedömer att även 1990:an kan utvecklas mer. 1995 är mer färdig än dessa två, och den var den äldsta vanliga Krug vintage som var med hos Decanter. Dessutom råkade den 1996:a jag fick då vara mer utvecklad än vad den varit de två gånger jag provat den i år, så Decanter-provningen gav inte riktigt den fulla vidden av hur tidskrävande Krug kan vara. Jämförelsen mellan Collection 1989 (Decanter) och vanliga 1989 här, tyder på att den märkbart dyrare Collection-varianten faktiskt är bättre, och aningen yngre.

Det här inlägget postades i Champagne och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Krug Vintage med Bergs Lars

  1. Ping: Krug Vintage tasting in May 2012 | Tomas's wine blog

  2. Ping: Krug-maraton i Göteborg med Krug Grande Cuvée och Krug Rosé | Vintomas blogg

  3. Ping: Besök hos Krug och premiärprovning av Krug 2003 | Vintomas blogg

Kommentera

