Champagnedagen 2013 – några första intryck från bubbelvinssörplande i skuggan av Justin Bieber

Justin Bieber. Han är tydligen en dålig aphusse och uppvisar inget större omdöme när det gäller hur man uttrycker sig om förintelsens offer. Utöver det påstås han också sjunga. Varför har då detta uppenbarligen överreklamerade och egotrippade gossebarn på min vinblogg att göra? Jo, i måndags var det dags för 2013 års upplaga av Champagnedagen å Grand Hôtel i Kungliga Huvudstaden, ett branschevent som alltid drar stora och törstiga skaror. Glad i hågen men stålsatt inför tanken på ilande tänder stegade jag därför mot Grands entré och mötte de sista två kvarteren en ökande koncentration av ungdomar som rimligtvis borde sitta i skolan vid aktuell tidpunkt (i den mån nu något som påminner om undervisning fortfarande bedrivs där). På gatan utanför fanns avspärrningar med kravallstaket på båda sidor, därutöver bland annat en ambulans, ett antal ordningsvakter och poliser. Bakom staketen var det proppfullt med samma typ av ungdomar. ”Vafalls?!” tänkte jag. ”Har Champagne verkligen blivit så populärt så långt nere i åldrarna? Inte ens R.J. drar väl riktigt så många eller riktigt så unga beundrarinnor?” Men så såg jag några skyltar med texten ”Justin” och hörde den typ av skrikande som enbart unga beundrarinnor till utövare av populärmusik förmår utstöta, och förstod hur det hela hängde ihop.

Grands entré 20130422

Även flera timmar senare, när jag gick därifrån, fanns det hyggliga mängder folk kvar utanför, men de var fler när jag kom.

Den mindre lyckade aphussen visade sig alltså ha bokat in sig på Grand Hôtel samtidigt som Champagnedagen genomfördes. ”Hur fan tar man sig in nu?” undrade jag ett tag, och bestämde mig sedan helt enkelt för att i rask promenadtakt gå mitt ute på gatan bakom väktare och poliser och ta sikte på ingången som om störningsmomenten omkring var världens mest naturliga sak. Ingen som inte ens kan fixa veterinärpapper för en kapucinapa (Cebus capucinus L.) ska väl få stå mellan mig och ett antal väl(?) förtjänta provslurkar Champagne, när detta evenemang inträffar bara en gång per år! Denna tillämpning av någon slags stiff upper lip-taktik funkade i detta fall utmärkt, och efter denna inledning kändes Champagnedagens sedvanliga trängsel lite mindre störande.

Omdömen om ett antal specifika viner skriver jag om senare – några andra bloggposter ska upp först – men jag tänkte börja med lite allmänna intryck. Eftersom uppsättningen deltagande importörer och producenter är relativt stabil från ett år till nästa, var det relativt få helt nya bekantskaper. En av de få var Paul Clouet, som jag återkommer till. När det gäller de största producenterna tycker jag inte att jag har någon anledning att egentligen revidera mitt intryck vad gäller stil eller kvalitet hos någon av dem, utan de presterade överlag i linje med min tidigare intryck och årgångens karaktär. Den stora behållningen med dagen var så klart möjligheten att prova nya årgångar av ett antal välkända årgångs- och prestigechampagner.

Mina tydligaste intryck ”på tvären” är två årgångar som visade upp rätt homogen årgångsstil hos de som visade upp dem, nämligen 2002 och 2005.

Champagnedagen 20130422 spegelsalen

2002:orna var inte alltför många i år eftersom många prestiger (t.ex. Bollinger GA och Comtes de Champagne) nu har gått vidare till 2004 eller 2005, och de verkligt sent släppta (t.ex. Salon och Cuvée des Enchanteleurs) ännu inte nått dit. Ett antal ”vanliga” årgångschampagner fanns dock, och årgången 2002 bevisade åter att den är i toppklass, och utan tvekan är den bästa champagneårgången under perioden 1997 till 2007. Ifall nu någon tvekade.

Sedan var det 2005, som är aktuell årgång för rätt många årgångschampagner. Jag tyckte att årgångens ”varma” karaktär, med intryck av hög druvmognad och lite lägre syra (jämfört med bl.a. 2002 och 2004) var mycket påtaglig den här gången, och jag reagerade mer på den än när jag provade de första 2005:orna för ett par år sedan. Det gör att dessa viner har mycket frukt, mycket koncentration och är matiga i stilen, men att de inte har lika mycket friskhet och mineralitet som många andra årgångar, och som oftast är det som utmärker Champagne. Ofta brukar det vara en bra idé att lagra upp årgångschampagner under ett antal år, men jag kan inte riktigt se någon poäng med att lagra den genomsnittliga 2005:an särskilt länge. Detta utesluter inte att det kommer en och annan prestige-05:a med rätt fin syra och mineralitet så småningom. För otåliga människor och restauranger som vill servera vinerna till mat snarare än enbart som aperitif kan det nog vara en utmärkt årgång, som går att dricka före 2004 och 2002. Men utpräglade syrafetischister och mineralfanatiker kan nog lika gärna hoppa över årgången, och de mest inbitna medlemmarna av den självspäkande zero dosage-maffian kommer nog att tycka att 05:orna är för söta även vid 0 g/l dosage. Ska man sätta 05 i perspektiv, tycker jag att den känns lite varmare än 1999 gjorde som ung. 2003 är svår att jämföra med, eftersom så få årgångschampagner släppts från den årgången. För mig är det ingen tvekan om att jag tycker bättre om 2004 än om 2005, och jag har i nuläget även bättre intryck av 2006 än 2005, men där är min åsikt inte lika definitiv.

Några andra intryck i mängden:

  • Bollinger La Grande Année 2004 är riktigt bra och helt stilenlig. Före provningen läste jag om någon som var besviken, men det var inte jag.
  • De Saint Gall är fortfarande ett fantastiskt välpresterande kooperativ med mycket justa priser för kvaliteten i flaskan, och  det är fascinerande att deras Orpale 1998 fortfarande går att köpa.
  • Henriot, Gosset och Bruno Paillard presterar fortsatt på den bättre halvan bland de större husen, men verkar vara mindre välkända och mindre brett distribuerade i Sverige än vad de förtjänar.

Mer detaljerade omdömen om en del viner kommer alltså så småningom.

P.S. Ni som är bekymrade över kapucinapan Mallys väl och ve kan här se bildbevis på att den har det bra i München, där den tydligen utfodras med barnmat, äpplen och russin.

Det här inlägget postades i Champagne. Bokmärk permalänken.

Kommentera

