Återbesök hos chablis-2012:orna från Patrick Piuze hos Caviste

Samtidigt som Caviste lanserade sin senaste låda, Clos Puy Arnaud från Bordeaux, ordnades en tillbakablickande provning av det senaste årets lådor. Det är andra året i rad som en sådan provning ordnas, och jag kan inte komma på något mer välklingande namn på en sådan provning än ett retrospektivt collage. Vi hade inte med Johnny the Rucker på provningen, men väl Erik the Punker, som redan har hunnit skriva om alla flaskor på provningen.

Jag tänkte nöja mig med uppdaterade provningsanteckningar från chablis-2012:orna från Patrick Piuze. De lanserades i september i år och nu, knappt tre månader senare, gav de påtagligt annorlunda intryck. Skillnaden var definitivt så stor att jag ville uppdatera provningsnoteringarna för att ge vinerna rättvisa, för det är skillnad både i beskrivningarna och poängen. Att sälja dem redan i september var nog tidigt, och när jag skrev om dem vid lanseringen tyckte jag de gav lite hårt och slutet intryck, trots att det fanns en del toner av ganska hög druvmognad i doften. Intrycket nu vid omprovningen var betydligt mer i linje med vad jag förväntade mig av en kvalitetsproducent som Piuze, och mer i linje med hur jag uppfattade bourgogneårgången 2012 i allmänhet vid besök på plats i november. (Vid det besöket fokuserade jag dock mer på Côte d’Or-viner mer än på Chablis.)

Piuze 20131212

Chablis Terroir de Chablis 2012

Doft av grönt äpple, lite gult äpple och citrus, något blommig med hyacint. Mycket torr smak, grönt äpple, grapefrukt och annan citrusfrukt, rätt bra koncentration, hög syra. Relativt ung, funkar nu, 88 p.

Riktigt bra och förvånansvärt blommig för en bychablis, mycket citrusdominerad.

Chablis Premier Cru Vaillons ”Les Minots” 2012

Doft med mineral och karaktär av stendamm och kritdamm, dov äppelton med ett litet inslag av bakat äpple, lite citrus, lätt blommig och parfymerad. Smak med tydlig mineralton, grönt äpple, bra koncentration, bra syra, lång och mineralstinn eftersmak. Ung, funkar någorlunda nu, 90(+) p.

Lite slankare och mer elegant än Forêts. För mig det bästa av de tre, men det kan bero på att Les Forêts ligger efter i utvecklingen.

Chablis Premier Cru Les Forêts 2012

Doft av mineral, stenig ton, gult äpple, citrus, lite kryddton, aningen fat. Smak med gult äpple, bra fruktkoncentration, hög syra, lite kryddig, eftersmak med citrus och mineral. Ung, funkar någorlunda nu, 89+ p.

Det mest matiga vinet av de tre. Fattonerna behöver dock integreras, och det har inte ”tagit sig” lika mycket sedan september som de två föregående. Eftersom de två premier cruerna har samma vinifiering ser jag fattonen som en indikation på att det här vinet är i en sluten fas, och jag är rätt säker på att det kommer att förbättras rejält. Så om ytterligare ett kvartal eller två har det kanske kommit ikapp Vaillons.

Det här inlägget postades i 2012, Chablis, Chardonnay. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Återbesök hos chablis-2012:orna från Patrick Piuze hos Caviste

  1. Ping: Chablis 2012s from Patrick Piuze | Tomas's wine blog

  2. Ping: Chablis 2014 från Patrick Piuze med Caviste | Vintomas blogg

Kommentera

