2014 på bloggen – Riesling och valår

Gott nytt år!

Jag tänkte passa på att avslöja vad man kan förvänta sig mer av på den här bloggen under 2014. Fokus på det jag skrivit ligger ju på viner från klassiska områden, och mycket av det jag skriver är relativt oberoende av nyhetslaneringar i Sverige eller vilka viner som lätt går att köpa just nu, och så kommer det att förbli. Dock har det nog blivit lite väl mycket fokus på enbart franska viner under det gångna året. Mitt första stora intresse i vinvärlden var nämligen Riesling, och då framför allt tysk Riesling. Detta ledde till att Alsace faktiskt var en av de franska regioner som jag var intresserad av först, och då hela deras druvpalett. Det var också genom intresset för Riesling som jag fick upp ögonen för hur intressanta äldre viner kan vara.

Rüdesheimer Berg från Bingen 20070923

Rüdesheimer Berg, vingårdarna väster om Rüdesheim i Rheingau, fotograferad från färjeläget i Bingen på andra sidan Rhen en solig septembereftermiddag 2007. För mig en av vinvärldens absolut vackraste vyer! Vinrankorna i bilden består uppskattningsvis till ca 90% av Riesling, och så lite Spätburgunder (Pinot Noir).

När jag tittar igenom 2013 års bloggposter är det bara fem som är kategoriserade Riesling, varav tre var blandprovningar och två producentprovningar (Dönnhoff med AuZone ordnat av E.T. och Kloster Eberbach hos importören Bibendum) med Riesling i fokus. Detta är helt klart i underkant och beror bl.a. på att mitt intressanta besök i Rheingau i början av mars 2013 inte resulterade i någon enda bloggpost! Och sedan skulle jag gärna vilja veta hur det kommer sig att jag två år i rad (2012 och 2013) har varit med på årgångspresentation av Georg Breuers viner i Vinunics regi med Theresa Breuer, utan att skriva om detta? Fast vem förutom jag själv kan svara på det?

För att korrigera detta uppenbara missförhållande så tänkte jag köra med Riesling som tema under 2014 på bloggen. Min ambitionsnivå är ett inlägg per vecka med anknytning till temat. Förmodligen blir det mest Tyskland, en hel del Alsace och mindre inslag av Österrike och resten av den rieslingodlande världen. En del av dessa bloggposter lär bestå av de där bortglömda provningsanteckningarna från 2013 som jag gräver fram.

Detta betyder absolut inte att jag kommer att sluta att skriva om annat, men däremot är tanken att det som har anknytning till temat får prioritet när jag inte hinner skriva så många inlägg.

Från Wikimedia Commons.

Det är ju också valår 2014. Det innebär att det sannolikt finns en del att skriva om vad partierna vill, recensera regeringens insatser för oss vinintresserade under de åtta åren de suttit vid makten, och kommentera allehanda propagandautspel. Egentligen vore det trevligare om det inte fanns något att skriva med anledning av detta, men så är ju tyvärr inte fallet. Sveriges ”alkoholpolitik” är ju en av de mest konsumentfientliga och antiliberala i Europa, och de enda som hörs i debatten är ju tyvärr de som vill driva politiken ännu längre i den riktningen. Det tycker jag inte att man stillatigande kan acceptera, om man har ett stort vinintresse med dragning åt vad som på engelska kallas fine wine appreciation, men som typiskt nog knappast finns som begrepp på svenska. Systembolaget(s ledning) har för övrigt blivit ännu galnare och mer propagandistiska än vanligt under 2013, och jag har svårt att tro att de skulle nyktra till under ett valår.

Undersåtarna köar för att få komma in i den statliga vodkabutiken. ”Moskva 1976?” var rubriken på finewines.se. Nej, december 2013 i ett land som påstår sig värdera individuell frihet högt och där regeringen i över sju år har innehållit tre partier som kallar sig ”liberala”. Bilden visar Systembolaget i Arninge centrum i Täby, självaste statsministerns hemkommun, och är lånad från Tinypics via finewines.se (tack, Elvis).

Så en del utrymme lär ägnas åt mer politiska inlägg under 2014. Riktigt hur mycket vet jag inte, för det kommer till stor del att styras av vilka och hur många utspel som görs på området från de som företräder en konsumentfientlig politik som bättre hörde hemma på början av 1900-talet än början av 2000-talet. Det lär dock inte bli lika många sådana inlägg som de om Riesling.

Det här inlägget postades i Alkoholpolitik, Riesling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 2014 på bloggen – Riesling och valår

  1. Heike Larsson skriver:

    Jaha…. Och från att läsa ditt Moulin Touchais inlägg hittar jag det här om Riesling… Mycket spännande, då måste jag ju följa din blogg nu. 😉

  2. Ping: 2015 på bloggen – mest Champagne | Vintomas blogg

Kommentera

