Mitt vin på vinets dag: Organza 2007, vit rioja från Sierra Cantabria

Organza 2007 framSom jag skrev igår, är 22 januari vinets dag och Sankt Vincents dag. Detta helgon var verksam i nordöstra Spanien för drygt 1700 år sedan. Jag tyckte att det kunde passa med något spanskt som kommer från någorlunda samma del av landet, och öppnade därför en vit rioja från Viñedos Sierra Cantabria. Denna bodega har vingårdar i orten San Vicente de la Sonsierra, vilket jag tyckte kunde passa särskilt bra dagen till ära. Sierra Cantabria är en av Egurens bodegor, och de har även ett rött vin som heter just San Vicente. (Skrev om mina intryck av 1995:an av San Vicente hösten 2010.)

Vit rioja verka ha blivit lite bortglömt i Sverige under senare år. I Systembolagets ordinarie sortiment finns just nu endast El Coto, som jag ser som en enklare ”törstsläckarvariant”, och så restposter av vit Reserva och vit Gran Reserva från den högklassiga vråltraditionalisten López de Heredia/Viña Tondonia. Inte en enda modern vit rioja, alltså ett fatbehandlat vitt vin i ”internationell stil” i prisklass ovanför de allra enklaste vinerna, finns i det ordinarie sortimentet idag. För några år sedan brukade man bl.a. kunna se Muga Blanco på hyllan i systembutikerna, men inte längre, så urvalet av vit rioja har definitivt blivit sämre. Kanske räcker den svenska uppmärksamheten bara till en spansk vitvinsregion åt gången för ”mellanklassviner”, och numera är det ju de Albariño-baserade vinerna från Rias Baixas som gäller på den fronten.

Organza 2007 bakOrganza är en modern vit rioja med en del fatkaraktär, och med 18% Malvasia är andelen av denna svårodlade men karaktärsfulla druvsort lite högre än genomsnittet. I de senaste årgångarna har andelen höjts ytterligare (25% i 2011:an). Så här tyckte jag:

Organza 2007, Sierra Cantabria
Rioja. 64% Viura, 18% Malvasia och 18% Garnacha Blanca, fatjäst.

Klargul färg. Doft av gult äpple, lite tropisk frukt och aningen banan, lite citrus, diskret blomton och relativt diskret och välintegrerad ekfatston. Drygt medelfyllig med lite viskös munkänsla, smak av gula äpplen, bra koncentration, rätt tydlig mineralton, aningen halm, relativt hög syra, trevlig eftersmak med gul frukt och mineral. Visar upp aningen utveckling, men har bra spänst fortfarande och klarar mer lagring. 88 p.

Snyggt hanterade fat, det hade inte varit så svårt att lura mig att det här var en vit bourgogne, d.v.s. ett vin på Chardonnay, även om något i aromerna också får mig att tänka att det nog också har blandats i en skvätt Sémillon-dominerad vit bordeaux.

2011:av detta finns att beställa för 185 kr hos det statliga monopolet. Min flaska köpte jag i Belgien hösten 2010.

Det här inlägget postades i Rioja, Viura. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitt vin på vinets dag: Organza 2007, vit rioja från Sierra Cantabria

  1. Ping: A white Rioja on Saint Vincent’s day | Tomas's wine blog

Kommentera

