Christmann Idig-vertikal med AuZone

Erik H. alias Winepunker höll nyligen en intressant vertikalprovning i AuZone av Christmanns torra toppriesling Idig, en Grosses Gewächs, eller ”GG” som de oftast skriver på etiketten och numera även på själva flaskan.

A. Christmann är en vinproducent som ligger i norra halvan av Pfalz, i byn Gimmeldingen. Producenten grundades 1845 av två kusiner Häusser, men mer vingårdar tillkom först generationen efter. 1894 gifte sig Henriette Häusser, barnbarn till den ene grundaren, med Eduard Christmann. Deras son Arnould Christmann är den som fortfarande står för A:et i namnet. Karl-Friedrich Christmann drev egendomen från 1965, och hans son Steffen Christmann tog över 1994. Det är under Steffen Christmann som producenten blivit verkligt känd, och kommit att räknas till kategorin av topproducenter i Pfalz, tillsammans med bl.a. Bürklin-Wolf, Bassermann-Jordan, Müller-Catoir och Koehler-Ruprecht, som då bör ha räknats till toppskiktet. (Man får nästan intrycket att man förr var tvungen att ha ett dubbelnamn för att räknas som riktigt bra i Pfalz.) Numera får man nog även räkna in von Buhl, von Winning, Knipser, Rebholz, Mosbacher och Pfeffingen i den kategorin (så uppenbarligen har kravet på dubbelnamn lättats upp). Detta är de producenter som brukar få fyra eller fem stjärnor i de vanligaste tyska guiderna. Christmann har för närvarande fyra stjärnor hos Wein-Plus och fyra minus hos Gault-Millau.

Christmann började tidigt med ekologisk odling, och från årgång 2004 gäller biodynamisk odling. Några av de gamla rävarna på provningen var av åsikten att vinerna var bättre före övergången till biodynamik, och jag uppfattade att omdömet var att de var lite mer eleganta och balanserade förr, fram till de första årgångarna på 2000-talet. Idag är vinerna kraftigare och kan möjligen dra lite åt det klumpiga hållet – för att vara en topproducent, alltså.

Generellt tycker jag också att stilen hos Christmann är på den kraftiga sidan för tysk Riesling – något som i och för sig inte är ovanligt i Pfalz. Ett bra urval av Christmanns viner finns att köpa på Systembolaget, och instegsvinet är ett av en handfull viner som brukar vara ett pålitligt val om man vill ha en representativ torr tysk Riesling i prisklass strax över 100 kr (idag 127 kr).

Karta över var A. Christmanns bättre vingårdar (Große Lage och Erste Lage) ligger. Notera Haardt-bergens skogsbeklädda sluttningar upptill på kartan (vilket är västerut). Kartan länkad från A. Christmanns webbplats.

Vingårdsuppsättningen omfattar fyra stycken Große Lage (de vingårdar som ger Großes Gewächs, de torra toppvinerna) i byarna Gimmeldingen (vingården Mandelgarten), Königsbach (Idig), Ruppertsberg (Reiterpfad) och Deidesheim (Langenmorgen).

Dessutom finns tre stycken Erste Lage (de näst bästa vingårdarna, en nyinförd kategori) i  Gimmeldingen (Biengarten), Königsbach (Ölberg) och Deidesheim (Paradiesgarten).

Jag återkommer till de här kategorierna i ett inlägg som kommer snart, då jag skriver om en provning av ”Grosses Gewächs & co 2005”, som jag höll för en tid sedan.

Idig är den mest kända vingården i byn Königsbach. Idig har en hyggligt stark lutning (i genomsnitt 19%) mot syd/sydost, och läget öster om byn skyddar vingården från kalluft från väster. Tillsammans passar detta för att ge hög druvmognad. Jordmånen är märgel med en hög andel kalksten. Denna kombination av sluttning och jordmån gör att vingården också passar bra för Spätburgunder (Pinot Noir), och även Idig-vin på denna druvsort finns i Christmanns sortiment vid sidan av Riesling. Christmann är inte ensamägare till vingården, men ingen av de övriga producenterna som äger mark här är lika kända.

Namnet Idig lär komma från inskriptionen I.D. = Jesus Domini på ett tidigare fältkors. Man ser också att en del skriver vingårdsnamnet med versaler, IDIG, och jag antar att det beror på detta förmodade ursprung.

Idig brukar vara det kraftigaste vinet från Christmann. Vår provningsarrangör tyckte att vinet åldras relativt snabbt, och menade att de lite svalare årgångarna var bäst, då årgångskaraktären kan motverka överdriven koncentration och ”klumpighet” i vinet. Åsikten om snabbt åldrande är intressant, eftersom flera tyska bedömare tycks mena att Christmann siktar på att göra långlivade viner och att särskilt Idig är ett långlagringsvin som behöver ett antal år för att visa sin storhet. Här tror jag dels det handlar om en allmän åsiktsskillnad om vad man tycker om Grosses Gewächs-vinerna – om de ska drickas relativt unga eller lämpar sig för lite längre lagring – och dels om att Christmann verkar vara en producent som ger upphov till lite blandade intryck, i högre utsträckning än flera andra tyska producenter. Det sistnämnda kan illustreras av att Gault-Millau har rest ett allmänt frågetecken för Christmanns 2012:or medan Wein-Plus har gett dem riktigt höga poäng. Och när det gäller Grosses Gewächs och ålder, så är jag definitivt anhängare av att lagra dem ett antal år, även om de för all del inte är lika lagringsdugliga som de halvtorra vinerna. Jag fick heller inte andra åsikter av denna provning eftersom jag röstade på det äldsta vinet, 2005:an, som bäst.

Mina intryck av Idig i sammanfattning: det är ett bra och kraftigt vin, men med rätt stora årgångsvariationer i stil. 2009:an fick oss att klia oss i huvudet och undra varför det var så konstigt. Jag fick känslan av att jag störde mig mindre på den kraftiga och förmodat ”klumpiga” stilen än några av de andra på provningen, för jag tyckte de flesta vinerna hade bra balans. Visst kan det finnas mer elegans i en del GG från Rheingau, Rheinhessen och Nahe, men det fanns ändå fullt tillräcklig balans här.

Vinerna serverades som vanligt blint.

Idig AuZone 20140626

A. Christmann Gimmeldinger Biengarten Spätlese trocken 2005

Fylligare gul färg än de flesta andra. Doft av närmast övermogen gul frukt, tydlig ton av tropisk frukt, övermogen melon, skumbanan, botrytis och petroleum som är relativt väl inbäddad i frukten. Väldigt söt doft för ett torrt vin av denna typ. Torr smak, fruktig attack med botrytis och klisterton, bra syra, rejäl fruktkoncentration med citrus och tropisk frukt och en liten aning alkoholkänsla. Bättre balans i smaken än vad doften antyder, men lite udda. Utvecklad, men håller ihop bra. 90 p

Blint funderade jag på om det här kunde vara en 03:a, eftersom det var ett så ”sött” vin, men borde förstås ha funderat på att det var avvikande genom att vara ett annat vin.

1 bäströst

Idig Grosses Gewächs 2005

Doft med citrus, rök, tydlig mineralton med sten- och skifferkaraktär, välintegrerad petroleumton med skifferintryck, mycket lätt blommig – elegant och utvecklad. För mig klart mest elegant och klassisk doft i flighten. Torr smak, citrus, mineral, hög syra, rejäl koncentration, mycket fin balans, lite viskositet och alkoholkänsla, lång eftersmak med grapefrukt och mineral. Klassisk och välbalanserad GG-stil med utveckling, men har fortfarande långt liv framför sig. 93 p

Så här tycker jag en Grosses Gewächs ska vara när man dricker den! Jag gissade att det var en 04:a (p.g.a. citrusaromerna och den höga syran) eller eventuellt en 05:a.

2 bäströster (bl.a. min) och 1 sämströst

Idig Grosses Gewächs 2007

Doft med mogen gul frukt, delvis stekt gult äpple, citrus, antydan till honung, mineral, rökton – relativt elegant och fruktig men balanserad och utvecklad. Torr smak, citrus, mycket lätt alkoholeldig, bra syra, mineral, rätt tydlig viskositet, citrusstinn eftersmak. Ett vin med bra ”punch”, men inte riktigt samma elegans som 05:an, och med aningen mer alkoholkänsla. 91-92 p

Jag gissade att det här kunde vara en 05:a, men det berodde på att jag funderade på att föregående vin var en 04:a och ett lite kraftigare men inte riktigt lika elegant vin borde då kunna vara en 05:a. Även om jag inte direkt hittade den tonen i det här vinet, så har många ambitiösa 07:or ett litet inslag av botrytis som gör dem kraftiga i stilen, så stilen är konsekvent för årgången.

1 bäst- och 1 sämströst

Idig Grosses Gewächs 2008

Fylligare gul färg än de flesta andra. Doft med mogen gul frukt, gult äpple, en del citrus, tydlig honungston med antydan till botrytis, mineral – tydligt fruktig med utveckling, balanserad. Torr smak, tydlig mineralton, gul frukt inklusive citrus, hög syra, avslutar med bra mineralton. Bra balans, men lite ”spretigare frukt” än 2005 och 2007. 91 p

Gissade att detta kunde vara en 07:a eller eventuellt en 09:a. Att det var årgången mellan dem funderade jag inte på, för även om det är en bra årgång (men inte topp) så brukar de vara lite slankare och närmast gå lite åt det gröna hållet jämfört med grannårgångarna. (Detta bygger dock på Tyskland generellt, inte just Pfalz.) Ett extra gult vin med botrytisantydan uteslöt den förmodat slankare årgången.

2 bäst- och 2 sämströster

Idig Grosses Gewächs 2009

Blekast färg i flighten. Doft med gul frukt, en del tropisk frukt, ton av lätt omogen banan, lite äpple, aningen vaniljton, en del botrytis, lätt blommighet – lite udda i sällskapet. Klart torr smak, tydlig mineralton, allmänt fruktintryck med aningen grönt intryck, aningen beska, hög syra, lite viskös, eftersmak med mineral och åter lite grönt inslag. Ett bra vin, men den lilla gröna tonen slår igenom bredvid de övriga. 89 p

Jag gissade att detta var en 08:a, eller eventuellt en 06:a. Vinet har för mig inte alls 09-karaktär, som är en bra årgång med rejält mogna frukttoner, och verkligen inte borde ge det här intrycket. Jag kan inte påminna mig någon tysk 09:a som gett det här intrycket, och jag är tveksam till om vinet skulle kunna vara i en ”sluten fas” som yttrar sig på det här viset. Frågan är därför om det är något ”knas” med Idig 09, eller om det var just den här flaskan som var konstig. Förvånande var det i vilket fall.

5 sämströster, bl.a. min, och framröstat som sämsta vin.

Idig Grosses Gewächs 2010

Doft med mogen gul frukt, lite honung, lätt kryddig, lite botrytis, antydan till petroleum – kraftig och fruktig. Torr smak, citrus, rejäl fruktkoncentration, hög syra, rejäl mineralton, mycket lätt (mineral)beska, torr eftersmak med grapefrukt. 92 p

Det här vinet trodde jag var 09:an alternativt 10:an. Vår arrangör förväntade sig att 2010:an skulle vara bäst, och det vann också omröstningen. Jag föredrog dock 05:an med sin lite mer mogna karaktär, men 10:an kan säkert bli lika bra i min bedömning, om det får några år till.

4 bäströster, framröstat som bästa vin.

Idig Grosses Gewächs 2012
Finns att köpa på SB för 399 kr.

Doft med mogen frukt, vingummi, en del ”rieslingparfym”, lätt blommighet, lite botrytis – typisk ungdomlig rieslingdoft. Torr smak, citrus inklusive grapefrukt, ganska tydlig mineral- och grapefruktsbeska, relativt hög syra, fruktig eftersmak med en del beska. 91 p

Det var uppenbart att det här var ett ungt vin, som skulle må bra av att få lugna ner sig lite. Jag gissade på 2011 eller eventuellt 2012. Jag tror det här vinet kommer att bli bättre med lagring, men beska ligger lite högre än idealt, så jag tror inte det kommer att komma upp på samma nivå som 2005 och 2010.

2 bäst- och 3 sämströster.

Läs även Punkarns eget inlägg om provningen.

Uppdatering: nu finns även AuZines inlägg om provningen till allmän beskådan.

Kan man tyska kan man läsa om Idig på webbplatsen Riesling.de. Vingården finns också omnämnd i Frank Kämmers lilla bok från 2006, Die 100 besten Weinberge Deutschlands, där sammanlagt 14 Pfalz-vingårdar finns med.

Det här inlägget postades i 2005, AuZone, Pfalz, Riesling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Christmann Idig-vertikal med AuZone

  1. Finare Vinare skriver:

    Intressant. Vi pratade drickfönster med Steffen Christmann här:

    http://vinare.blogspot.se/2011/11/weingut-christmann-gimmeldingen.html

    Hans generella rekommendation var 5-10 år från skörd, resten är bonus.

    2009 tyckte han själv att han plockade några dagar för sent, särskilt vad gäller Ölberg.

    09 Idig var väldigt floral/förtjusande när den släpptes, man undrar vad som hänt?

    10an är dock utmärkt nu, om än fortfarande i yngsta laget.

    • vintomas skriver:

      Mycket läsvärt, som alltid med dina ”långreportage” med tillhörande intervjuer. Det är dessutom alltid trevligt med blogginlägg som gör att jag tänker att jag kanske inte skriver så extremt långt trots allt. 😉
      Jag tar mig friheten att citera hela passagen om drickfönster, som alltså var från 2011: ”Första två åren kan man absolut prova vinerna, sen inträder en pubertet som varar ungefär till fyra års ålder. Optimal mognad når de mellan fem och åtta år för att sedan sakta plana ut och ha angenäm drickbarhet upp till femton år. Just nu dricker vi gärna åren mellan 2002 [=9 år] och 2007 [=4 år], ja även 1999 [=12 år] är bra nu.”
      Jag tycker det stämmer relativt väl med mitt intryck. Annars har jag intrycket att många vinproducenter (lite varstans) är lite av ”Jungweintrinker”, förmodligen för att de hela tiden lever med senaste årgång och ofärdiga obuteljerade viner. Så jag är aldrig förvånad om jag föredrar att dricka viner från klassiska områden lite senare än vad en del odlare själva rekommenderar.

  2. Klas skriver:

    Mycket intressant läsning. Eftersom jag hade 2 flaskor IDIG 09 kvar i vinkylen blev jag tvungen att testa själv. Generellt sett tycker jag att vita viner ofta dricks för tidigt. Många vita viner, och det gäller inte bara Grosses Gewächs, behöver sin lagring för att bli riktigt bra.

    Vi provade IDIG 09 i helgen och håller helt med om att den underpresterar. Det finns doft men i smaken känns den verkligen som om den befinner sig i en sluten fas alt helt enkelt passerat sitt bäst före datum. Jag tänker iaf spara min sista flaska några år till (den kan ju inte bli sämre) och hoppas på ett positivt uppvaknande.

    Vi provade även FP Buhl 2009 samt 2010. Den stora skillnaden enligt mig var att 2010:an fortfarande hade en fin syra. Detta kan tyda på att 2009 inte lämpar sig speciellt bra för lagring

    /Klas

    • vintomas skriver:

      Intressant, då kanske det inte var flaskvariation. Även jag har Idig 2009 kvar i källaren, och jag ska nog öppna en flaska någon gång det kommande året.

Kommentera

