Kommande på bloggen: byprofiler för Champagnebyar

Byn Verzenay, en av de grand cru-klassade byar som ligger på nordostsidan av Montagne de Reims-kullen. Fyrtornet i bakgrunden är Phare de Verzenay, som innehåller ett museum. Bilden länkad från Wikimedia Commons (foto av Pline, 2012).

Jag har en längre tid haft ett antal halvfärdiga profiler över ett antal byar i Champagne liggande i utkast-arean på bloggen. De innehåller bl.a. en kort beskrivning av byns läge och vingårdsarealen, en enkel karta över omgivningen (baserad på OpenStreetMap), och en lista över champagneproducenter i byn. I vissa fall finns det också med beskrivningar av särskilt kända vingårdar och andra monument i byn. Syftet är dock inte att skriva en reseguide, så även om jag i några fall nämner kända restauranger, så finns det inga listor på restauranger och härbärgen i alla byar.

De första profilerna började jag med i slutet av 2013, och sedan har jag då och då fyllt på med fler, men jag har hittills inte lagt upp någon eftersom jag tvekat om bästa formen för att använda dem. Jag har lutat åt att något slags wiki-format skulle passa bäst, så man kan klicka sig mellan olika byar, snarare än det vanliga bloggformatet med aktuella poster. Det ska visst gå att få WordPress att se ut som en wiki, men jag har hittills inte kommit mig för att undersöka detta närmare. För att göra det hela till ett wiki-format hade jag tänkt att sidorna skulle bindas ihop av övergripande beskrivningar av delregionerna och helst sidor med profiler av de största producenterna (även om det sistnämnda snabbt började kännas som ett gigantiskt bokprojekt och något som dessutom redan är skrivet flera gånger om). För att en wiki ska vara meningsfull, så bör det ju finnas en rimlig mängd sidor när den ”går live”, annars finns det ju inte mycket att navigera mellan. Därför har det känts rimligt att samla på sig ett antal byprofiler i väntan på att jag skulle uppnå en kritisk massa.

Nu tycker jag dock att det gått så lång tid, att jag har tänkt om en smula. Jag tror fortfarande på wiki-formatet, men det inte så sannolikt att jag skulle få detta gjort i år. Därför har jag tänkt polera upp ett antal byprofiler och publicera dem som vanliga blogginlägg, så de åtminstone finns tillgängliga i någon form, och kompenserar för den ganska låga takten som jag lägger ut nya inlägg om provningar. Eftersom jag inte gjort något åt idén med separata producentprofiler så skriver jag några rader om de mest kända producenter i de byar som har sådana. Jag tänkte börja med ett antal byar i Grande Vallée de la Marne, vilket är trakten runt den kända byn Aÿ. Först ut blir Mareuil-sur-Aÿ, som jag lägger ut imorgon. Sedan kommer de i den takt som jag hinner polera upp dem och översätta dem – jag lägger upp dem på både svenska och engelska. Jag tänkte avsluta Grande Vallée de la Marne (nio byar) innan jag ger mig på någon annan delegion, vi får se vilken det blir. De 43 byar jag påbörjat hittills ligger dock runt Montagne de Reims.

Oger är en grand cru-klassad by i Côte des Blancs, Champagnes epicentrum för Chardonnay. Byprofilen för den lär dröja ett tag eftersom jag ännu inte påbörjat Côte des Blancs. Bilden länkad från Wikimedia Commons (foto av October Ends, 2011).

Eventuellt så gör jag om formatet till ett wikiformat framöver och återanvänder då innehållet, men jag har inga konkreta planer på när det blir. Det beror lite på hur mycket lästa dessa sidor blir och vilka reaktioner jag får på dem.

Varför har jag då överhuvudtaget gett mig på detta? Jo, det tycks finnas förvånansvärt lite skrivet ”på bredden” om Champagnes byar, inte minst jämfört med Bourgogne men även jämfört med t.ex. Alsace eller Rhône. De breda beskrivningarna av Champagne som vinregion brukar nöja sig med att beskriva Champagnes delregioner, oftast på den nivå där Champagne delas upp i fem delar. En lista över grand cru- alternativt grand cru- och premier cru-byarna kan finnas, med en tillhörande karta, och ibland kan det stå lite om några av grand cru-byarna. Men jag tror aldrig jag har sett någon bok om Champagne som tar sig besväret att beskriva alla 59 grand cru- och premier cru-byar med minst en mening var, trots att de flesta av dem brukar ägna hundratals sidor åt producentbeskrivningar, och i vissa fall har med poäng på var och en tusentals champagner av svunna årgångar. Den aktuella bok som jag har hittat som har de fylligaste geografiska beskrivningarna är Michael Edwards The Finest Wines of Champagne (2009). Det är också den enda champagnebok publicerad under senare år som delar upp producentbeskrivningarna geografiskt, snarare än A-Z.

Om man blickar tillbaka cirka 20 år är det inte så förvånande att man fokuserar rätt lite på geografiska detaljer, med tanke på de stora husens dominans i Champagne, och dessa hus tradition av att plocka druvor från ett större område till nästan alla sina champagner. Sedan 1990-talet har dock småodlare successivt fått alltmer uppmärksamhet, och fler av dem har etablerat sig som bra producenter. En tydlig trend för 2000-talet är för mig att en del småodlare utanför de mest kända områdena, i vissa fall rena ”utkanterna”, också börjar göra mer ambitiösa viner. I takt med att denna utveckling fortsätter blir Champagne som vinregion allt mer likt bl.a. Bourgogne. I Bourgogne är det sedan länge betydligt vanligare att utgå från byarna, åtminstone i de delar av regionen som har egna byappellationer.

Även om de flesta grand cru-byar och några av premier cru-byarna inte alls är okända, utan tvärtom är väl frekventerade resmål för champagneturister och dito nördar, så är det ganska många av Champagnes 319 byar som är föga kända utanför hemtrakten.

Chamery är en by på nordvästsidan av Montagne de Reims-kullen. Trots premier cru-klassning gissar jag att rätt många utomsocknes champagnenördar inte känner igen bynamnet eller åtminstone inte kan tala om i vilken del av regionen den ligger. I bakgrunden syns byn Écueil, som också är premier cru-klassad, men som kanske lite fler känner till numera eftersom småodlaren Savart håller till där. Bilden länkad från Wikimedia Commons (foto av Donarreiskoffer, 2012).

Förresten kan jag säga att när man går ner på nivån nedanför fem delregioner, med Montagne de Reims, Vallée de la Marne, Côte des Blancs, Côte de Sézanne och Côte des Bar, så visar det sig att olika källor faktiskt använder lite olika indelning (vart räknas byarna mellan Côte de Sézanne och Côte des Blancs?) och delvis olika namn (ska det heta Côte de Sézanne eller Sézannais?). Rätt många av byarna i utkanten av Champagne passar dessutom dessutom inte riktigt in i den indelningen. Första gången jag verkligen konfronterades med detta faktum var när jag 2010 besökte Chartogne-Taillet i byn Merfy nordväst om Reims och försökte lista ut vilken del av Champagne jag hade besökt. Denna by låg utanför den detaljkarta som fanns med i The World Atlas of Wine, och eftersom några kilometer och två motorvägar ligger mellan Merfy och sluttningen på Montagne de Reims, kunde den väl knappast räknas dit? Den här typen av förvirring brukar inte vara så vanlig i andra vinregioner.

Jag har valt att utgå från den indelning som Union de Maisons de Champagne (UMC) gör, där de delar in Champagne i två nivåer av underregioner: den större indelningen består av fyra ”regioner” (régions, ”delregioner” ger kanske mindre risk för begreppsförvirring), och den mindre består av 17 ”områden” (terroirs). Några av namnen blir i den uppdelningen lite längre än man kanske är van vid, men uppdelningen har fördelen att alla 319 byar finns med. Merfy ligger i den uppdelningen i området Massif de Saint-Thierry, som ingår i (del)regionen Montagne & Val de Reims.

Man kan förstås diskutera urvalet av information att ta med i byprofilerna. Jag har siktat på att försöka ha en komplett lista över alla champagneproducenter i respektive by (detta inkluderar alltså inte odlare som inte säljer champagne under eget namn), men tar för de allra flesta bara med namnet och en länk till deras eventuella webbplats. De mer fåtaliga större eller mer kända producenterna får däremot lite mer text. För vissa byar finns det kompletta listor att hitta på kommunernas webbsidor, och listor på de producenter som är med i vissa organisationer går också att hitta. I de flesta fall har jag dock behövt ”googla ihop” listorna, vilket innebär att de kanske inte är kompletta, och inte behöver vara helt aktuella. Det har t.ex. ibland varit svårt att avgöra om två producenter med samma efternamn (där minst den ena saknar webbplats) verkligen är två olika, eller egentligen samma, möjligen efter namnbyte i samband med generationsskifte.

Vad gäller producenterna har jag gjort ett tappert försök att sortera dem i bokstavsordning efter efternamn, och skriva deras namn på samma sätt som de själva gör på etiketterna (alternativt på webbplatsen) avseende hela namnet eller initial, om t.ex. ”& Fils” finns med, och om detta då skrivs ”et fils”, ”et Fils” eller ”& Fils”. Detta har visat sig vara inte alldeles enkelt, bl.a. för många småproducenter har dubbelnamn där det inte tydligt framgår om det är förnamn och efternamn eller dubbelefternamn, och en del producenter är faktiskt inte helt konsekventa med hur de skriver sitt eget namn.

Har man synpunkter på byprofilernas allmänna format kan man skriva en kommentar här, eller skicka ett mail till mig (se sidan ”Om mig”). Har man däremot synpunkter på en specific byprofil, t.ex. att någon producent eller känd vingård saknas, eller att någon producent lagts ner, flyttat eller bytt namn, eller att något annat är fel, eller att någon användbar länk borde läggas till, skriver man lämpligen en kommentar på aktuell sida.

Till skillnad från mina vanliga blogginlägg har jag för tydlighets skull markerat copyright på byprofilerna. En anledning till detta är att jag alltså har funderingar om att återanvända materialet i annan form framöver, och undviker då helst att det redan har dykt upp på annat håll. Jag ser också större risk att ”uppslagsverks-liknande” text om viner plagieras/kopieras än personliga provningsanteckningar och beskrivningar av provningar som skedde vid ett visst tillfälle. Så länka gärna till dessa sidor, men jag vill alltså inte att sidornas innehåll kopieras utan mitt tillstånd. Ett undantag är självklart de bilder med fri licens som jag använder, det framgår i bildtexten om de är länkade från annat håll.

Det här inlägget postades i Champagne, Champagnebyar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kommande på bloggen: byprofiler för Champagnebyar

  1. Bisty skriver:

    Ditt arbete borde ju bli bilaga till den där serieprovarens bok, upplaga femtioelva med bilaga ”seriös vinjournalistik”.

    • vintomas skriver:

      Förutom att jag är en glad amatör som har vin som en utgift snarare än en inkomst, så skriver jag nog rätt annorlunda än den internationellt välkände maratonprovaren med näsografiskt minne som du syftar på, vilket gör att läsekretsen nog kan vara lite olika. Men visst, det är ganska komplementär information vi pratar om, och jag ser mig inte direkt som konkurrent till någon av de svenskar som jobbar yrkesmässigt med vin. Att kolla kartor, bläddra i vingårdsstatistik och googla efter obskyra småproducenter är för övrigt en bra mycket torrare och mindre glamorös insats än champagneprovning en masse, men det sliter i alla fall inte lika hårt på tänderna. 🙂

  2. Viktor skriver:

    Detta skall bli mycket spännande att följa, ser fram emot texterna med spänning.

  3. Joakim skriver:

    Mycket intressant – ser fram emot kommande artiklar!

  4. Ingrid skriver:

    Ser fram emot att följa dessa artiklar – bra initiativ!

  5. Martin skriver:

    Ett fantastiskt och mycket efterlängtat initiativ!

Kommentera

