2015 på bloggen – mest Champagne

Gott nytt år!

Jag tänkte ta tillfället i akt att berätta lite om hur jag tänker just nu kring det fortsatta bloggandet under 2015. Men först en återblick på 2014.

Inför 2014 utlovade jag Riesling och valår som tema. Det blev mycket riktigt en del skrivet om partiernas alkoholpolitik och en del annat inför både EU-valet och riksdagsvalet. Rieslingtemat började bra de första veckorna, i likhet med många nyårslöften, men sedan gick det lite si och så med det. 21 inlägg blev det sammanlagt (samtliga skriva under perioden januari-augusti), vilket jämfört med ambitionen ett inlägg per vecka är något skralt. En starkt bidragande anledning är att jag i början av augusti satte igång med mitt jätteprojekt att skriva profiler över alla 319 Champagnebyar. Det har hittills blivit 64 byprofiler på knappt fem månader, och därutöver några sidor med områdesprofiler. Av de 17 områdena är hittills Grande Vallée de la Marne (9 byar) och Grande Montagne de Reims (25 byar) avklarade, och Vesle et Ardre är mer än halvfärdigt (30 av 52 byar).

Under 2015 tänkte jag fortsätta med byprofilerna i ungefär nuvarande form, men jag lär definitivt inte bli klar med alla 254 återstående byar, eftersom jag också tänkte skriva om en del annat. Under hösten har det ”lagrats upp” en del provningsanteckningar och andra idéer som jag helst hade velat skriva om, men inte har hunnit. Min avsikt är därför att öka andelen ”vanliga inlägg” något jämfört med vad som varit fallet under hösten 2014, så att byprofilerna blir något mindre dominerande. När jag skriver inlägg om byar med liten areal och få producenter, kommer jag att försöka samla ihop dem och lägga upp dem lite tätare, följt av något annat inlägg.

Bland anteckningar som alltså blivit liggande finns bl.a. Vinunics provning med årgång 2011 från Domaine de la Romanée-Conti och tre provningar jag själv höll i AuZone: Krug Grande Cuvée av olika ålder, blandade Chablis Grand Cru och en horisontalprovning med champagne av årgång 2002. De ska jag till sist försöka få upp på bloggen under januari månad. Bland övrigt som finns liggande märks material till en del producentprofiler från Champagne och anteckningar från ett antal middagar och BYO-provningar med helt fantastiska viner. Denna typ av provningar uppskattar jag väldigt mycket att delta i, men det har oftast inte blivit blogginlägg om inte temat varit fokuserat.

Mina alkoholpolitiska inlägg kommer att fortsätta, men hur frekventa de blir beror på vad som fortsatt händer inom området.

Någon gång under året ska jag också ta en titt på bloggens grafiska utformning. Jag har kört med ett standardtema från WordPress ända sedan jag startade bloggen i augusti 2010 och bara anpassat sidomenyerna till höger en smula.

Bild1Till sist ett litet tips till de som letar efter profiler över andra Champagnebyar än de senast skrivna. Under rubriken Champagnebyar i bloggens menyrad finns sidor med profiler för de olika områden (Champagne består totalt av 17 områden) som hittills påbörjats. Man för alltså musen över den text som är markerad med en röd ring i bilden och då blir namnen på de olika områdena synliga och klickbara.

Bild1På respektive områdes sida finns länkar till de hittills profilerade byarna. Tipset kanske är uppenbart för de flesta, men eftersom jag lade upp den första områdesprofilen som ett vanligt inlägg tänkte jag att det kanske var värt att påpeka att jag sedan valt en annan struktur. När jag lägger upp nya sidor under rubriken Champagnebyar syns de heller inte bland de senaste inläggen.

Vi ses 2015!

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

