Några funderingar efter gårdagens terrorattack i Paris

Redan före gårdagens mångfaldiga terrorattacker i Paris hade jag ingen större sympati för islamism i allmänhet eller islamistiska terrorister i synnerhet. Det som har mest omedelbar bäring på denna blogg – islamisternas fientlighet mot alkoholhaltiga drycker – är förstås en bagatell jämfört med dessa jihadistiska barbarers förkärlek för massmord på civila och andra terrordåd.

Måltavlan denna gång var uppenbart vanliga fransmän ute på fredagsnöjen, på restauranger, konsert och fotbollsmatch, snarare än direkta politiska eller militära mål eller några av jihadisternas ”fiendegrupper”. Detta skiljer alltså gårdagens attack mot den på Charlie Hebdo (och den mot en judisk butik dagen efter) i januari, som jag bloggade lite om från perspektivet att flera av de då mördade satirtecknarna hade tecknat ”rabelaisiska” vinetiketter med oanständiga och mycket underhållande motiv.

Eftersom Franrike är det vinland som intresserar mig mest, är jag då och då på besök i de olika franska vinregionerna. I år har det bara blivit ett besök, vilket är mindre än under något av de föregående åtta åren. Det besöket gick till Bordeaux vid månadsskiftet maj/juni, och i samband med det tillbringade jag för omväxlings skull en dag i Paris och besökte några museer. Annars brukar mina besök i Paris oftast bestå av någon av flygplatserna. Bland annat tittade jag då in på Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Wikipedia-artikel, webbplats) som ligger i Palais de Tokyo i 16:e arrondismentet. De hade en mycket intressant utställning om Henry Darger (1892-1973), en enstörig och mycket egensinnig amerikansk författare och konstnär vars produktion upptäcktes först efter hans död. Han efterlämnade ett manuskript på 15 145 sidor om The Story of the Vivian Girls, in What is Known as the Realms of the Unreal, of the Glandeco-Angelinian War Storm Caused by the Child Slave Rebellion, med flera hundra tillhörande stora illustrationer gjorda med bl.a. vattenfärg och kollageteknik. Detta är en fantasyberättelse med  som vad jag kunde se hämtar en hel del inspiration från amerikanska inbördeskriget och första världskriget. Ett urval av illustrationerna var utställda på museet, tillsammans med en film om Henry Dargers liv och verk. En del av illustrationerna var idylliska sommarscener av ”barnbokskaraktär” med de sju Vivian-systrarna, men andra var klart störande, bl.a. masscener med hängda och uppspikade barn som mördats av glandelinierna, som utgjorde den onda sidan i Dargers berättelse. Ett exempel finns nedan. Jag kan inte låta bli att koppla ihop de scenerna med gårdagens händelser i Paris, och de islamistiska terroristerna med glandelinerna. Min åsikt är för övrigt att bara djupt naiva människor kan tror att Sverige är fritt från glandeliner eller kommer att fortsätta gå fritt från deras framfart.

Henry Darger illustration

Min åsikt är att ett av de bästa sätten att visa sympati med Frankrike och samtidigt räcka fingret åt islamister är att dricka ett bra franskt vin, företrädesvis tillsammans med god mat. Bon vivant-inställningen är en betydelsefull del av den franska identiteten, och de är mycket stolta över sina viner, kanske mer stolta än något annat vinland. Och som bekant gillar inte glandelinerna vin.

Det här inlägget postades i Frankrike, Vin och religion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Några funderingar efter gårdagens terrorattack i Paris

  1. Ping: Some thoughts after yesterday’s terrorist attacks in Paris | Tomas's wine blog

  2. winepunker skriver:

    Gillar man inte vin och lite lagom salongsfylla kan man dra åt helvete, djävla glädjedödare.
    Jag och C kommer hädanefter att dricka fransk och äta gris till dess mörkermännen tvingats tillbaka till skuggorna…

  3. Bisty skriver:

    Jag har inga problem att följa ditt råd i detta nu!

Kommentera

