Lite nyheter från Krug

Krug 2002 släpptes internationellt i februari, och förväntas dyka upp i Sverige senare i vår.  Tyvärr har jag inte provat denna champagne än, så det blir ingen provningsnotering denna gång. Alla omdömen jag sett för ”förprovningar” har dock varit precis så positiva som man kan förvänta sig av en årgångs-Krug från en toppårgång i Champagne, se t.ex. Decanter och deras Michael Edwards samt Champagne Guru. Forumet finewines.se har också en diskussionstråd om Krug 2002, men hittills inga inlägg från någon som provat den.

Man kan notera att årgång 2003 släpptes redan för två år sedan, före årgång 2002, eftersom denna varma/druvmogna årgång ansågs mer snabbmognande. Det var faktiskt inte första gången Krug gjorde så, utan Krug 1989 (en annan druvmogen årgång) kom också ut före Krug 1988 (en syradriven toppårgång).

De priser jag sett utomlands för Krug 2002 har varit ganska varierande, betydligt mer varierande än för Krug 2003, så det ser ut som att en del handlare passar på att ta ut lite extra marginal när det nu kommit en förväntad årgång. Årgångs-Krug brukar levereras i flera batcher, så även en efterfrågad toppårgång lär gå att få tag på (utan att gå via auktioner) under en period av minst några kvartal. Jag tror därför att man kan ha lite is i magen någon månad till och inte köpa den till vilket pris som helst, och ändå ha en bra chans att få tag på den.

I samband med att Krug visade upp 2002:an dök det också upp information om att de kommer att göra en smärre förändring av etiketterna för Krug Grande Cuvée, den årgångslösa (eller ”multivintage” som de själva säger) versionen som är den vanligaste Krugen. De kommer att lägga till ett editionsnummer på etiketten från slutet av 2016, och från detta nummer kommer man att kunna utläsa basårgången. De räknar med att släppa Krug Grande Cuvée med basårgång 2008 – också en absolut toppårgång i Champagne – i slutet av 2016, och den kommer att ha numret 164ème edition på etiketten. Nylevererade flaskor idag har basårgång 2007. Man kan dock notera att det förekommer att man ser flaskor hos handlare som har något år extra på nacken, vilket ofta är bra snarare än dåligt om de lagrats väl. Det är därför ofta en poäng att kolla på baksidesetiketten med hjälp av ID-koden vilken batch de kommer från. Det betyder också att det inte med automatik är bas 2008-Krug i alla butiker i slutet av 2016.

Dyker det upp specialreleaser av äldre Krug Grande Cuvée kommer de tydligen också att få editionsnummer från och med nu. Vid provningar av Krug Vintage 2002 har Krug också visat upp Grande Cuvée 158ème edition, den med basårgång 2002.

Med anledning av denna förändring har jag uppdaterat mitt blogginlägg från november 2012, ”Hur man känner igen åldern på en Krug Grande Cuvée”, med denna nya information. Den engelska versionen av detta inlägg är med bred marginal mitt mest lästa, så jag tyckte det var lika bra att hålla all information på samma ställe under sitt ursprungliga namn. Jag har också passat på att lägga till lite information om namngivna specialreleaser.

Jag återkommer självklart med en provningsnotering när jag väl provat 2002:an. Tills dess kan jag meddela att 1995:an var strålande i början av februari och fungerade alldeles utmärkt till smörbakad jordärtskocka med perigordtryffel. 🙂

Det här inlägget postades i Champagne och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lite nyheter från Krug

  1. Ping: Some Krug news | Tomas's wine blog

Kommentera

