Kända fall där Systembolaget har censurerat etiketter

Ölet Fubar, det senast kända fallet av censur. Bild lånad från Tiny Rebel Brewery.

Visste ni att de produkter som säljs på Systembolaget utsätts för en förhandskontroll av etiketternas utformning, där de kan underkännas och då stoppas från att säljas? Den normala beteckningen för sådan statlig förhandsgranskning av text och bild är censur, så det är den beteckning jag använder. I ett ganska stort antal fall har etiketternas utformning underkänts, alltså censurerats, utifrån kriterier som i många förefaller mycket godtyckliga, eftersom andra produkter med likartade motiv finns i sortimentet med monopolets godkännande. Det här tycks också vara en specifik svensk företeelse, för jag vet att flera internationella produkter som fått sina etiketter censurerade i Sverige säljs med ocensurerad originaletikett i Norge eller Finland, som också har alkoholmonopol (Vinmonopolet respektive Alko) och s.k. restriktiv alkoholpolitik.

Jag hade aldrig hört talas om något fall av dessa märkligheter före 2011, då det rörde sig om vinet Wacky Chicks vars pussmunnar så att säga inte föll monopolet på läppen. Sedan hösten 2012 verkar det som om de lagt in en högre växel i censurverksamheten eftersom fall efter fall har uppmärksammats under de senaste månaderna. Det verkar vara öl som drabbats i högre utsträckning än vin, och i flera fall har det rört sig om öl från lokala småbryggerier. Kanske förekom denna form av censur också tidigare, utan att uppmärksammas, men genomgående för flera rapporter om censurfall från 2011-2012 är att flera branschaktörer säger att de aldrig hört talas om liknande saker tidigare, och i några fall trodde de först att det rörde sig om ett skämt.

Ölet Lust i The Sinner Series, det kanske mest underhållande fallet av censur eftersom tilltaget också fick en hel del uppmärksamhet i Danmark och där ytterligare byggde på en rådande bild av Sverige, som nog många av oss inte är helt stolta över. Bilden lånad av Amager Bryghus.

Censuren gäller både det ordinarie sortimentet och beställningssortimentet. Det sistnämnda är intressant, eftersom Systembolaget t.ex. inte visar produkternas etiketter på sin hemsida. Tydligen finns samlas denna bildinformation ändå in hos Systembolaget, men används inte för att skapa någon kundnytta.

Vad kan då en producent eller importör som får sin etikett underkänd av censuren göra? Jo, det tycks finnas tre valmöjligheter.

  1. Överklaga till  Alkoholsortimentsnämnden (Wikipediaartikel), en liten myndighet som finns parkerad på Kammarkollegiet.
  2. Ändra etikettens utformning utifrån de direktiv som Systembolaget ger.
  3. Avstå från att sälja via Systembolaget.

Bollinger 002 for 007, det fall av censur som verkligen fick mig att höja på ögonbrynen och undra vad Systembolaget sysslar med. Notera den stiliserade pistolen i 7:an på 007-loggan, sedd av otaliga miljoner biobesökare världen över. Bilden lånad från Bond Lifestyle.

Alla tre alternativ medför problem för producent/importör. Problemet med alternativ (1) är bl.a. att handläggningen i Alkoholsortimentsnämnden tar tid. Det är lite oklart hur länge, men det verkar definitivt som att en produkt missar sitt lanseringsdatum – förmodligen med flera månader – även om producenten får rätt i nämnden. Man kan i så fall ifrågasätta om det finns någon reell möjlighet att få rätt mot Systembolaget när de slår till med sina godtyckliga bedömningar.

Jag hittade en uppgift i en artikel av Magnus Ericsson i Helsingborgs Dagblad att endast två fall hade gått till Alkoholsortimentsnämnden (eventuellt två fall under de senaste 12 månaderna), varav den överklagande fått rätt i ett fall (måste ha varit Flying Solo Grenache Viognier), och ett fall hade avvisats av nämnden. Uppgiften kommer från Systembolagets presschef Lennart Agén, och Magnus Ericsson ska ha en eloge för att han är den vinskribent som tycks ha varit mest effektiv i att pressa ur Systembolaget lite mer substansiella svar i denna fråga och är den i år skrivit mest i någon dagstidning om censuren.

Trooper Ale med motiv från en Iron Maiden-singel. Det fall av censur som förmodligen gett mest eko i pressen hittills. Lånad från ironmaiden.com

Även Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström (som bevakar alkoholmarknadsföring) har i december 2012 kritiserat Systembolaget för bristande förutsägbarhet, spretighet i sina bedömningar och konstaterat att tolkningarna inte uppfattas som rättvisa. Han skulle ha ett möte med dem i början av 2013, men det är svårt att se att detta lett till någon förändring. Möjligen har Systembolaget blivit än värre, vilket kanske också är ett slags förutsägbarhet.

Jaha, är det här verkligen en stor och viktig fråga? Är det inte bara för producenterna och importörerna att finna sig i Systembolagets diktat och se glada ut? För mig så passar detta tyvärr in i en större bild, där Systembolaget agerar alltmer självsvåldigt och märkligt, med politisk propaganda, polisanmälningar av lagliga konkurrenter, falska uppgifter om hur bra deras sortiment och priser är i internationell jämförelse, missvisande användning av uppgifter ur specialbeställda utredningar i syfte att smutskasta näthandlare o.s.v. Det är denna större bild som gör det hela riktigt illa, och i mitt tycke motiverar kritik mot varje övertramp från monopolets sida. Ärligt talat tycker jag också att eftersom det trots allt gäller aspekter av yttrandefrihet och censur, är det exempelvis en viktigare fråga än den strösselbrist som slogs upp i ett flertal medier under fredagen (SvD Näringsliv – DI – GP – KvP – Aftonbladet – Helsingborgs DagbladSVT – Ekot – Metro – och många fler… fast DN tycks hittills ha missat detta scoop). Där kan man verkligen prata om Dagens I-landsproblem!

De fall av etikettcensur jag har hittat information om är de nedan, och jag har försökt att få till en fullständig lista över alla kända fall, baserat på tidningsartiklar och bloggar. I ett fall (Aphrodisiaque) rör det sig om textcensur av själva namnet, i ett fall (Vit hund) om annan textcensur, och i övriga fall bildcensur, även om det ibland tycks vara bilden i kombination med namnet som anses förgriplig. Jag tror att det finns ett stort mörkertal, eftersom Systembolaget uppgett att de ”haft dialog” kring etiketter/förpackningar i ett 70-tal fall de senaste 12 månaderna. Mörkertalet gäller nog inte minst i sådana fall där producent eller importör helt enkelt valt att gå Systembolagets censorer till mötes.

Vin

  • Wacky Chicks, det första fallet av censur som jag hörde talas om. Bilden lånad av BKWine

    Juni 2011: Rosévinet Wacky Chicks (AOC Côtes du Rhone) från Xavier, Frankrike, i samarbete med restaurang Pontus! Framställdes i begränsad upplaga, ingick i en serie med ett ”specialvin” per år. Orsak: pussmunnar på etiketten. Artiklar: BKWineDinVinguideWownews (medhåll från alkoholgranskningsmannen). – Lanserades aldrig via Systembolaget. Såldes möjligen till restauranger? 

  • Oktober 2012: Champagnen 002 for 007 från Bollinger, Frankrike. En samlarutgåva av champagnen Bollinger La Grande Année 2002 med annan etikett och i specialförpackning. Orsak: James Bond-logotypen på flaskan innehåller en stiliserad pistol. (Bild högre upp) Omnämnanden: My Newsdesk, SvD – Lanserades i Systembolagets beställningssortiment med pistolen övertäckt av en liten svart klisterlapp. Såldes omedelbart slut, så den finns inte längre tillgänglig.
  • December 2012: Det vita vinet Flying Solo Grenache Blanc Viognier (Pays d’Oc) från Domaine Gayda, Frankrike, avfördes ur beställningssortimentet. Orsak: ett äldre propellerflygplan finns på etiketten. (Bilden hyllar de flygpostpionjärer som var verksamma i samma trakt som vintillverkaren.) Omnämnanden: Expressen – I mars 2013 höll Alkoholsortimentsnämnden med Systembolaget, vinet finns dock kvar i beställningssortimentet som nr 72261 (109 kr) så sannolikt har etiketten ändrats.
  • Bilden lånad av Renato Ratti

    Februari 2013: Rödvinet Nebbiolo d’Alba Ochetti från Renato Ratti, Piemonte, Italien. Artiklar: italiensk 1700-talssoldat med musköt på etiketten, tecknad bild. Artiklar: My Newsdesk, Helsingborgs Dagblad – Lanserades med musköten utbytt till vandringsstav, men tycks ej längre finnas kvar i sortimentet – slutsåld? Information från Vinnovativa inklusive kommentar om etiketten.

Öl

  • Augusti 2013: Fubar från Tiny Rebel Brewery, Wales. Orsak: handgranat på etiketten. (Bild högre upp) Artiklar: DN – Har hittills ej lanserats i Sverige.

Sprit

  • Mackmyra tycker jag har gjort det enda rätta, när de satte lappen ”Censurerad” över den censurerade texten. Bilden lånad från Emmababbel, som tydligen är den som skrivit texten på flaskan. Läs inlägget med flaskbilden här.

    Hösten 2011: Rådestillatet Vit hund från Mackmyra. Orsak: texten ”Vit hund sitter alltid fint”. Artiklar: SydsvenskanArbetarbladet – Lanserades i beställningssortimentet med klisterlappen ”Censurerad” över den farliga frasen. Har senare flyttat in i ordinarie sortimentet som nr 10272 (319 kr). Mackmyras informationssida om Vit hund.

Slutord

En uppmaning: den som har ytterligare fall att lägga till, även sådana som inte finns publicerade på nätet, kan endera skriva en kommentar till inlägget eller maila mig (epostadress framgår på Om mig-fliken), så jag kan komplettera listan.

Jag skulle också vilja uppmana alla producenter/importörer som utsätts för censur att göra på följande sätt:

  1. Gå till medierna och berätta om Systembolagets agerande.
  2. Om man väljer att ändra etikett eller inte blir självfallet ett affärsmässigt beslut som i de flesta fall baserar sig på vad som händer med lanseringsdatumet. För de flesta är förmodligen inte en etikett med text av ”Censurerad av Systembolaget” aktuellt, då man inte vill framstå som rättshaverist och vill ha fokus på produkten i mötet med kund, och inte på sin konflikt med Systembolaget. Men överväg åtminstone om någon sådan lösning, som ger en näsknäpp åt Systembolaget, kan vara aktuell i ditt fall.
  3. Överklaga till Alkoholsortimentsnämnden, även om du valt att ändra etikettens utformning. Vad jag ser av regelverket kan det inte finnas något hinder för detta parallellförfarande. Om din produkt underkänts med etikett A och godkänts med etikett B, kan utförande B gå vidare till sin ordinarie lansering, och om nämnden bifaller ditt överklagande kan du senare byta till etikett A, som är den du egentligen ville ha. Alldeles för få fall har gått till nämnden, och fler avgöranden kan bara vara till nytta för importörer och producenter. Jag har vissa idéer om hur överklaganden skulle kunna utformas (självklart utan att vara helt säker på att denna utformning skulle ge framgång), och jag ställer gärna upp gratis som bollplank i utformningen av sådana överklaganden. Epostadress för kontakt framgår på sidan ”Om mig”.

I bestämmelserna för Alkoholsortimentsnämnden ser jag ingen tidsbegränsning när överklagandet skall ha lämnats in. Så det borde vara fullt möjligt för de som redan finns i sortimentet med en censurerad version av sin produkt att i efterhand lämna in en överklagan till nämnden.

Systembolagets etikettcensur är något som jag säkert har anledning att återkomma till.

Annonser
Det här inlägget postades i Alkoholpolitik, Öl, Vinmarknaden och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kända fall där Systembolaget har censurerat etiketter

  1. Det blir allt mer alkoholpolitik i dina inlägg. Har frustrationen av att komma hem till ett reglerat Sverige tagit överhanden.

    • vintomas skriver:

      Ja, kanske. Man ska heller inte underskatta den frid som man känner av att lätta sitt hjärta. 🙂 Men jag har verkligen att SB har lagt in en högre växel i vansinnigheterna under detta år. Mer censur, polisanmälningar, politiskt agerande, falska uppgifter om sitt sortiment o.s.v. Fast BK Wine-Per hävdar å andra sidan att de varit lika illa rätt länge, så det kanske bara är jag som märkt eländet mer när jag kommit hem.

  2. Stefan Persson skriver:

    Hej. Här kommer ett exempel från veckan som var, då jag frågade Brewery International här i Sverige om jag kunde köpa ölet Kona Longboard Island Lager (Hawaii, US) som dom importerar och leverar till restauranger i Sverige, på Systembolaget. Svaret jag fick var att på grund av att det är surfare på etiketten så får detta öl ej finnas i beställningssortimentet på SB. Tipset Brewery International gav mig var att använda mig av Privatimport på SB….. Man blir ju bara så trött på SB……..

    // Stefan

    • vintomas skriver:

      Jo, de förnekar sig inte. Och det verkar stämma att de inte tillämpar samma typ av löjeväkande etikettcensur på privatimport eller på auktioner, så de kan nog sälja den till dig den vägen. T.ex. har James Bond-versionen av Bollinger 2002 – ”002 for 007” – sålts på Systembolagets & Auktionsverkets auktioner utan att den livsfarliga pickadolken hade täckts över, vilket var ett krav för BS. Men så är det när man inte lever i ett fritt land.

  3. Stefan Persson skriver:

    Hej igen. SB bekräftade bannlysningen av detta öl pga surfaren, så det är Privatimport som gäller. Jag frågade importören om priset skulle skilja sig om ölet fanns i SB beställningssortimentet. Och enligt importören skulle det bli runt en krona billigare per flaska då. Så SB:s trams med etikettcensur gör alltså produkten dyrare för mig som konsument……… Ännu tröttare blir man på SB nu…….

    // Stefan

  4. Ping: När Systembolaget säljer hembränt, och knyter knut på sig själv | BKWine Magazine |BKWine Magazine

  5. Ping: Systembolaget är inte Charlie | Vintomas blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s